ELOKUVAN NIMI :
Leijonakuningas
VALMISTUSVUOSI: 1994
OHJAAJAT: Roger Allers
& Rob Minkoff
VALMISTUSMAA: Yhdysvallat
MUITA TIETOJA:
tuotantoyhtiö Walt Disney Pictures
1. LÄHTÖKOHTATILANNE JA
PÄÄHENKILÖT Tapahtuma-aika ja -paikka,
päähenkilöt, henkilöiden väliset suhteet, mitä on tapahtunut ennen elokuvan
alkua ?
Tapahtumapaikkana on
Jylhäkallio. Leijonakunigas Mufasa ja hänen puolisonsa Sarabi saavat
esikoispentunsa Simban, tulevan kuninkaan. Mufasan veli Scar ei iloitse Simban
syntymästä, sillä se tarkoittaa, ettei hänestä voikaan ikinä tulla kuningasta.
2. JUONITIIVISTELMÄ TAI
RAKENNE Tärkeimmät tapahtumat siinä
järjestyksessä, kun ne elokuvassa tapahtuvat, dokumenttielokuvassa sen rakenne,
alku, käsittelyjakso ja loppu.
Scar juonittelee Simban
kuoleman vaaraan vauhkoontuneen gnulauman keskelle ja menee ilmoittamaan
tilanteesta Mufasalle. Mufasa menee pelastamaan poikansa, mutta kiivetessään
itse turvaan kalliota pitkin, heittää Scar hänet lauman keskelle ja Mufasa
kuolee. Scar uskottelee Simballe, että Mufasan kuolema oli Simban syytä ja että
koko lauma olisi hänelle vihainen. Niinpä Simba pakenee kauas Jylhäkalliosta.
Simba saa poissa ollessaan
uudet ystävät, Timonin ja Pumban, joiden kanssa hän viettää leppoisaa elämää
Jylhäkallion ulkopuolella. Eräänä päivänä Simba tapaa kuitenkin nuoruuden
ihastuksensa Nalan, johon hän rakastuu uudelleen. Nala kertoo Jylhäkallion
tilanteesta (Scarin hallitessa kaikki ovat paenneet, eikä siellä ole enää
ruokaa tai edes vettä) ja vaatii Simbaa palaamaan ja pelastamaan kaikki.
Simba palaa Jylhäkalliolle
ja kertoo laumalle olleensa syypää isänsä kuolemaan. Simba päätyy roikkumaan
kallionkielekkeeltä, aivan kuin isänsä ennen kuolemaansa, jolloin Scar
paljastaa tappaneensa veljensä. Simba saa uutta voimaa ja loputa voittaa
taistelun Jylhäkallion herruudesta heittämällä scarin alas kielekkeeltä
hyeenojen joukkoon ja lopulta Scar kuolee.
Simbasta tulee Jylhäkallion
kuningas ja laumat palaavat ja tilanne elpyy ennalleen. Lopussa Nala ja Simba
saavat esikoispentunsa.
3. ELOKUVAN TEEMAT Mitä pääteemaa eli pääaihetta elokuva
käsittelee ... onko elokuvassa sivuteemoja?
Pääteemana näkisin olevat
hyvän ja pahan taistelu. Sivuteemana ystävyyden ja rakkauden tärkeys.
4. ELOKUVAN SANOMA mitä tekijät ovat halunneet sanoa,
loppuratkaisu? Miksi elokuva on tehty,
onko siinä mahdollisesti jotain uutta?
Elokuva on melko
perinteinen lasten elokuva, jossa tasapainoillaan hyvän ja pahan välillä.
Sanomana voisi siis sanoa olevan esimerkiksi ”Hyville käy loppujenlopuksi aina
hyvin”
5. ELOKUVAN TYYLI JA
ERITYISET ILMAISUKEINOT Miten
luonnehtisit elokuvan tyyliä ja mistä keinoista se syntyy, mitä erityisiä
ilmaisukeinoja jäi mieleesi; kameranliikkeet, valaisu, kuvasommittelu,
leikkaus, musiikki, äänitehosteet, kuvauspaikat, lavastus, leikkaustyylit,
rytmi?
Elokuva on animaatio, joten
kauheasti en osaa erityisiä ilmaisukeinoja nimetä. Asia johon kiinnitin
huomiota oli elokuvan väritys. Tummalla kuvattiin pahaa tai surua, kun taas
iloiset hetket olivat värikkäitä ja valoisia. Hyvä esimerkki mielestäni tästä
on hahmojen luonteen kuvaaminen; Scarilla on musta harja, sillä hän on paha,
kun taas Mufasalla ja Simballa harjat ovat ruskeita.
Musiikki viestitti aina sen
hetkistä tunnelmaa, tai toimi tunnelman nostattajana.
6. OMA VAIKUTELMASI JA
MIELIPITEESI ELOKUVASTA Mikä oli
ensivaikutelmasi elokuvasta, mistä pidit ja mistä et pitänyt. Vaikuttavat
jaksot? Pitkästyttävät jaksot? Turhat jaksot? Missä kohden samaistuit
voimakkaasti tapahtumiin? Minkälaisen
tunteen elokuva jätti jälkeensä.
Ensivaikutelman elokuvasta
koin lapsena. Elokuva oli samaan aikaan jännittävä, surullinen, iloinen ja
opettavainen. Lapsuuteni lempielokuvia! Pienenä taisin tykätä eniten
kohtauksista, joissa Timon ja Pumba olivat mukana. Laulukohtaukset tempaisivat
myös aina mukaan. En koe, että elokuvassa olisi turhia jaksoja. Elokuvan
jälkeinen tunne on onnellinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti