torstai 2. toukokuuta 2013

Elokuva-arviointi



ELOKUVAN NIMI : Leijonakuningas
VALMISTUSVUOSI: 1994
OHJAAJAT: Roger Allers & Rob Minkoff
VALMISTUSMAA: Yhdysvallat
MUITA TIETOJA: tuotantoyhtiö Walt Disney Pictures

1. LÄHTÖKOHTATILANNE JA PÄÄHENKILÖT  Tapahtuma-aika ja -paikka, päähenkilöt, henkilöiden väliset suhteet, mitä on tapahtunut ennen elokuvan alkua ?

Tapahtumapaikkana on Jylhäkallio. Leijonakunigas Mufasa ja hänen puolisonsa Sarabi saavat esikoispentunsa Simban, tulevan kuninkaan. Mufasan veli Scar ei iloitse Simban syntymästä, sillä se tarkoittaa, ettei hänestä voikaan ikinä tulla kuningasta.

2. JUONITIIVISTELMÄ TAI RAKENNE  Tärkeimmät tapahtumat siinä järjestyksessä, kun ne elokuvassa tapahtuvat, dokumenttielokuvassa sen rakenne, alku, käsittelyjakso ja loppu.

Scar juonittelee Simban kuoleman vaaraan vauhkoontuneen gnulauman keskelle ja menee ilmoittamaan tilanteesta Mufasalle. Mufasa menee pelastamaan poikansa, mutta kiivetessään itse turvaan kalliota pitkin, heittää Scar hänet lauman keskelle ja Mufasa kuolee. Scar uskottelee Simballe, että Mufasan kuolema oli Simban syytä ja että koko lauma olisi hänelle vihainen. Niinpä Simba pakenee kauas Jylhäkalliosta.

Simba saa poissa ollessaan uudet ystävät, Timonin ja Pumban, joiden kanssa hän viettää leppoisaa elämää Jylhäkallion ulkopuolella. Eräänä päivänä Simba tapaa kuitenkin nuoruuden ihastuksensa Nalan, johon hän rakastuu uudelleen. Nala kertoo Jylhäkallion tilanteesta (Scarin hallitessa kaikki ovat paenneet, eikä siellä ole enää ruokaa tai edes vettä) ja vaatii Simbaa palaamaan ja pelastamaan kaikki.

Simba palaa Jylhäkalliolle ja kertoo laumalle olleensa syypää isänsä kuolemaan. Simba päätyy roikkumaan kallionkielekkeeltä, aivan kuin isänsä ennen kuolemaansa, jolloin Scar paljastaa tappaneensa veljensä. Simba saa uutta voimaa ja loputa voittaa taistelun Jylhäkallion herruudesta heittämällä scarin alas kielekkeeltä hyeenojen joukkoon ja lopulta Scar kuolee.

Simbasta tulee Jylhäkallion kuningas ja laumat palaavat ja tilanne elpyy ennalleen. Lopussa Nala ja Simba saavat esikoispentunsa.

3. ELOKUVAN TEEMAT  Mitä pääteemaa eli pääaihetta elokuva käsittelee ... onko elokuvassa sivuteemoja?


Pääteemana näkisin olevat hyvän ja pahan taistelu. Sivuteemana ystävyyden ja rakkauden tärkeys.


4. ELOKUVAN SANOMA  mitä tekijät ovat halunneet sanoa, loppuratkaisu? Miksi elokuva on tehty, onko siinä mahdollisesti jotain uutta?

Elokuva on melko perinteinen lasten elokuva, jossa tasapainoillaan hyvän ja pahan välillä. Sanomana voisi siis sanoa olevan esimerkiksi ”Hyville käy loppujenlopuksi aina hyvin”



5. ELOKUVAN TYYLI JA ERITYISET ILMAISUKEINOT  Miten luonnehtisit elokuvan tyyliä ja mistä keinoista se syntyy, mitä erityisiä ilmaisukeinoja jäi mieleesi; kameranliikkeet, valaisu, kuvasommittelu, leikkaus, musiikki, äänitehosteet, kuvauspaikat, lavastus, leikkaustyylit, rytmi?

Elokuva on animaatio, joten kauheasti en osaa erityisiä ilmaisukeinoja nimetä. Asia johon kiinnitin huomiota oli elokuvan väritys. Tummalla kuvattiin pahaa tai surua, kun taas iloiset hetket olivat värikkäitä ja valoisia. Hyvä esimerkki mielestäni tästä on hahmojen luonteen kuvaaminen; Scarilla on musta harja, sillä hän on paha, kun taas Mufasalla ja Simballa harjat ovat ruskeita.
Musiikki viestitti aina sen hetkistä tunnelmaa, tai toimi tunnelman nostattajana.



6. OMA VAIKUTELMASI JA MIELIPITEESI ELOKUVASTA  Mikä oli ensivaikutelmasi elokuvasta, mistä pidit ja mistä et pitänyt. Vaikuttavat jaksot? Pitkästyttävät jaksot? Turhat jaksot? Missä kohden samaistuit voimakkaasti tapahtumiin? Minkälaisen tunteen elokuva jätti jälkeensä.

Ensivaikutelman elokuvasta koin lapsena. Elokuva oli samaan aikaan jännittävä, surullinen, iloinen ja opettavainen. Lapsuuteni lempielokuvia! Pienenä taisin tykätä eniten kohtauksista, joissa Timon ja Pumba olivat mukana. Laulukohtaukset tempaisivat myös aina mukaan. En koe, että elokuvassa olisi turhia jaksoja. Elokuvan jälkeinen tunne on onnellinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti