torstai 2. toukokuuta 2013

Museovierailu




Visuaalinen analyysi – tehtävän täsmennys


Tein vierailun Rovaniemen Korundi-taidemuseoon. Korundissa oli sillä hetkellä käynnissä "Pathway / Polku" niminen näyttely, jossa oli pohjoismaalaisten taiteilijoiden teoksia. Samaan aikaan toisessa kerroksessa oli meneillään "valos ja vedos"-näyttely. Käsittelen nyt itseäni puhuttanutta taideteosta hieman tarkemmin visuaalisen analyysn kysymyksien avulla.


1. Mikä sinulle on taiteissa tärkeää? Kerro taidenäkemyksestäsi.

Itselleni taiteessa tärkeintä on tunteet ja tunnelma, jonka teos minulle luo. Museossa kiertäessäni näin paljon teoksia, joista ajattelin, että olisin voinut tehdä tuollaisen itsekin, tai että mitä ihmettä taiteilija on ajatellut tehdessään tätä tai  mikä tuosta oikeastaan tekee taidetta, varsinkaan arvokasta taidetta! Vika on varmaankin katsojan silmissä, niin kuin sanotaan. Löysin harmittavan vähän teoksia, jotka oikeasti puhuttelivat minua. Tuli melkein ikävä kotiin, siskoni taideteosten luo, joissa on aina mielestäni joku syvempi merkitys. Vai vaikuttaako se tulkintaan, että tuntee taiteijan henkilökohtaisesti? Anyway, Heikki Niemisen Aamulehti teos sai minut edes hetkeksi pysähtymään.





2. Mikä on ensivaikutelmasi teoksesta? Mitä näet teoksessa?

Ensivaikutelmani teoksesta on, että siinä on alistettu nainen. Miksi hän muuten olisi polvillaan? Kuitenkin teoksen nimen katsottuani tajuan, ettei teoksen naisella ole mitään hätää. Hän on vain lukemassa normaaliin tapaan Aamulehteä käpertyneenä lattialle. Naisella ei kuitenkaan ole vaatteita, mikä on hieman outoa, mutta toisaalta Aamulehti luetaan yleensä kotona, ja saahan sitä kotonaan olla miten huvittaa. Pronssinen patsas on siis aivan tavallinen nainen. Näen siinä itseni, siskoni, äitini, ystäväni, ihan kenet vaan. Nieminen ei ole yrittänyt tehdä mitään outoa, kummaksuttavaa, radikaalia tai maatamullistavaa. Hän on tehnyt aivan tavallisen naisen ja juuri se, yksinkertaisuudessaan, on mielestäni teoksessa hienoa. Teos on mielestäni nimetty viisaasti, eikä se jätä paljon arvailujen varaan, miksi nainen on juuri siinä asennossa. Nimihän musersi minunkin ennakkokäsitykseni, enkä usko, että olen ainoa.

3. Miten taiteilija käyttää värejä, muotoja, sommitelmaa?

Teos on pronssiveistos, joten väreillä on ole leikitelty. Teoksen muoto on puolestaan harkittu, mutta ei millään tapaa kuitenkaan erikoinen. Teos on hyvin yhtenäinen ja yksinkertainen. Siinä on ihmiskeho, realistisesti kuvattuna, eikä mitään vippaskonsteja ole tarvittu.

4. Tulkitse teosta oman tietämyksesi ja mielikuvituksesi mukaan

Tulkintaani voi lukea jo toisen kysymyksen kohdalta, mutta tässä mielenmaisema, joka minulle herää teoksesta. 

Teoksessa on nuori nainen. Hän asuu yksin ja herää aamulla lehden kolahdukseen. Hän keittää kahvia, hakee lehden ja levittää sen olohuoneensa lattialle. Hänellä ei ole kiire, on viikonloppu.Hän lukee lehden rauhassa, jonka jälkeen hän menee suihkuun ja lähtee viettämään ihanaa vapaapäiväänsä auringon paisteeseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti