torstai 18. huhtikuuta 2013

11.4.2013 Kuvankäsittelyä


Liikkuvasta kuvasta siirryimme still-kuvien käsittelyyn. Siirsimme hahmoja yhdestä kuvasta toiseen, teimme lehden kansia, kirjan kansia ja muokkasimme kuvia muillakin tavoilla. Kuvanmuokkausohjelmista saisi varmasti paljon enemmänkin irti, kun perehtyisi vielä tarkemmin. Lopputuloksetkin olisivat varmasti hienompia!

Tässä kuitenkin lopputuloksiani:



Kirjan kannet.

Lehden kansikuva.



Ekspressionismiä?

Kubismia?

Naturalismia?

4.4.2013 One shot movie jatkuu

Pääsimme editoimaan elokuvaamme! Lisäsimme iMoviella ääniä, alku- ja lopputekstit, musiikkia ja muutimme hieman väriäkin. Lopputulos oli loistava, vaikka joitain erimielisyyksiä, esim. kissan maukaisun sopivuudesta elokuvaamme olikin...

Check it out:  http://www.youtube.com/watch?v=kXtQ6Vq4sZI


21.3.2013 One shot movie

Aloitimme tunnin tutustumalla elokuvan erilaisiin ominaisuuksiin ja tulevaan projektiimme. Tarkoituksena oli siis tehdä one shot movie, eli elokuva, jossa ei olisi leikkauksia ja kesto olisi noin minuutin. Kokosimme ryhmät ja vetäydyimme pohtimaan ideoita. Kun hyvä idea oli keksitty, aloimme toteuttamaan. Itse toimin ryhmässämme kuvaajana, Veera valaisijana ja Roope ja Eikka näyttelijöinä ja samalla käsikirjoittajina. Parin testioton jälkeen saimme mielestämme toteutettua ideamme loistavasti! Seuraavalla kerralla alkaisi videon editointi.

Elokuvan elementtejä.

keskiviikko 17. huhtikuuta 2013

28.2.2013 Painanta jatkuu



Jatkoimme kaiverrus- ja painantatöitämme. Itse sain testata kohopainantaa kaivertamallani vuorimaisemalla. Painanta on melko yksinkertaista: lanataan väri laatalle, käännetään kuva paperin päälle ja puristetaan hetken aikaa niitä yhteen. Ensimmäinen vedos oli erittäin huono, kun väri ei ollut vielä tarttunut kunnolla, mutta lopuista tuli mielestäni hyvin onnistuneita! Erivärisillä papereilla sai samalla muotilla hyvin erinäköisiä lopputuloksia.


3/4 painanta.
Painannan jälkeen jätettiin vedokset kuivamaan ja siirryin tekemään kehyksiä yhdelle vedokselleni. Kehykset tehtiin valkoisesta pahvista leikkaamalla sopivan kokoinen aukko vedokselle. Ensi kerralla pääsen teippaamaan vedoksen paikalleen!


Kehystetty!

Taiteilijan itsensä painama :)


21.2.2013 Painanta



Teimme omista kuvistamme painantatyöt. Tietokoneella muokkasimme kuvan mustavalkoiseksi ja lisäsimme kontrastia niin, ettei kuvassa ollut kuin pikimustaa ja valkoista. Tämä jälkeen omasta kuvastani poistin valkoiset osiot, näin sain sapluunan. Sapluuna kiinnitettiin sinitarralla ja sitten tuputtelin valkoista maalia siniselle paperilleni. Kuva onnistui odottamaani paremmin!

Sapluunani painannan jälkeen.

Hey, that's me !

Oman kuvan jälkeen aloitimme grafiikan tekemisen. Testasimme kaiverrusta niin vaahtomuovilevylle, kuin kovemmallekin PVC-levylle.

Vaahtomuovilevy.

Hahmotelma PVC-levylle tehtävästä kaiverruksesta.

PVC-levy - ja ei muuta kun kaivertamaan!



7.2.2013 Värienmaailma - Pullovärit ja Värioppi



Aloimme työstää väriemme maisemaa viime kerralla tekemistämme kahdeksasta väristä. Leikkasimme ja revimme paperia haluamaamme muotoon ja yritimme saada jonkinlaisen maiseman aikaiseksi. Itselläni oli ainakin haasteena keksiä minkä maiseman haluaisin tehdä, mutta loppujenlopuksi päädyin melko yksinkertaiseen merimaisemaan.

Oma teokseni.

Ryhmämme teoksia.



Lopputunnin käytimme väriopin oppitunnin suunnitteluun. Ryhmämme keksi ”värisirkus”- idean, mutta sovimme toteuttavamme ensi tunnilla kuitenkin toisen ryhmän ”väriympyrän”. 

Värisirkus suunnitelmamme.



31.1.2013 värien maailma - pullovärit



Tällä kertaa jatkoimme värien maailman tarkkailua. Maalasimme pullopeiteväreillä kahdeksankenttäisen paperin lempiväreillämme. Meille kerrottiin, että ensi kerralla maalaamistamme papereista luotaisiin haluamamme maisema, mutta itse en ainakaan vielä päättänyt maisemaani. Kunhan sekoittelin värejä, jotka näyttivät kivalta. 

Sekoitettuja värejä.

Oma värikenttäni.



Loput sekoittamistamme väreistä käytimme hyödyksi. Piirsimme haluamastamme mallista näköiskuvan ja maalasimme ne lopuksi hieman yllättävillä sävyillä. Oli vapauttavaa, kun valkoisen patsaan ei työssä tarvinnutkaan olla valkoinen! Maalausta paranneltii lopuksi vielä liiduilla.



Mallimme.

Teokseni.
Ja pientä parantelua...

maanantai 15. huhtikuuta 2013

24.1.2013 Värien maailma



Tutustuimme värien maailmaan. Apunamme oli nelikenttä, joka jakautui väriin kemiallisena aineena, väriin fysikaalisena ilmiönä, väriin ja ilmaisuun ja väripsykologiaan. Tämän jälkeen tutkimme erilaisia kuvia ja yritimme sijoittaa niitä nelikentän eri osioihin. 


Omat valintani nelikenttään.

Sitten pääsimme itse toteuttamaan itseämme maalauksen merkeissä. Aluksi tehtävänä oli maalata oma ”värimaisema” kyseisestä päivästä. Mielestäni oli ihanaa, kun ei tarvinnut tehdä mitään tarkkaa, esittävää työtä, vaan väreillä sai leikkiä ja ikään kuin vuodattaa itsensä paperille. 


Aluksi...

Työn touhussa.


Valmis teokseni.
+

Toinen työ vaatikin vähän tarkempaa keskittymistä, kun ei nuo eri värien nimet olekaan ihan hallussa peruskoulusta. Sinooperi, karmiini, preussi, ultramariini, kadmium, kromi. Mitä näitä nyt onkaan? Apukuvien avulla sain kuitenkin värejä sekoitettua oikeanvärisiksi ja Goethen kolmiostani tuli aika hieno! En voi siltikään tunnustaa osaavani ulkoa, mitä sinisen ja keltaisen sävyjä vihreään tuli…