Tutustuimme värien maailmaan. Apunamme oli nelikenttä, joka
jakautui väriin kemiallisena aineena, väriin fysikaalisena ilmiönä, väriin ja
ilmaisuun ja väripsykologiaan. Tämän jälkeen tutkimme erilaisia kuvia ja
yritimme sijoittaa niitä nelikentän eri osioihin.
 |
| Omat valintani nelikenttään. |
Sitten pääsimme itse toteuttamaan itseämme maalauksen
merkeissä. Aluksi tehtävänä oli maalata oma ”värimaisema” kyseisestä päivästä.
Mielestäni oli ihanaa, kun ei tarvinnut tehdä mitään tarkkaa, esittävää työtä,
vaan väreillä sai leikkiä ja ikään kuin vuodattaa itsensä paperille.
 |
| Aluksi... |
 |
| Työn touhussa. |
 |
| Valmis teokseni. |
Toinen työ vaatikin vähän tarkempaa keskittymistä, kun ei
nuo eri värien nimet olekaan ihan hallussa peruskoulusta. Sinooperi, karmiini,
preussi, ultramariini, kadmium, kromi. Mitä näitä nyt onkaan? Apukuvien avulla
sain kuitenkin värejä sekoitettua oikeanvärisiksi ja Goethen kolmiostani tuli
aika hieno! En voi siltikään tunnustaa osaavani ulkoa, mitä sinisen ja
keltaisen sävyjä vihreään tuli…